Friday, July 1, 2011

Potong Kuku


Hari Jumaat adalah hari yang paling disunatkan untuk membersihkan diri. Antaranya adalah memotong kuku. Selain daripada hari Jumaat, kita juga disunatkan memotong kuku pada hari Isnin dan Khamis. Hari-hari lain tidak disunatkan kerana menurut Rasullallah saw, adalah hari-hari yang memudahkan penyakit meresap ke dalam tubuh ketika memotong kuku. Kita juga tidak disunatkan memotong kuku pada waktu mlm.

Potong kuku ada tertibnya, menurut Rasullallah saw, hendaklah kita mulakan dgn:

Tangan:
1. Jari telunjuk kanan
2. Jari hantu kanan
3. Jari manis kanan
4. Jari kelingking kanan
5. Jari kelingking kiri
6. Jari manis kiri
7. Jari hantu kiri
8. Jari telunjuk kiri
9. Ibu jari kanan
10. Ibu jari kiri

Kaki:
1. Bermula dari jari kelingking kanan dan
2. Berakhir dgn jari kelingking kiri

Selepas potong kuku, hendaklah dibasuh terlebih dahulu jari-jari tadi sebelum anda gunakannya untuk menggaru bahagian badan kerana dikuatiri akan menyebabkan pencemaran kuman pada kulit anda. Jgn biarkan kuku anda berselerakkan, kutip dan buang di tempat yg sepatutnya kerana dikuatiri akan memudahkan orang menggunakannya untuk menyihir anda nanti.

Ini adalah amalan Rasullallah saw dan sekiranya kita amalkannya, pahala akan diberi. Bukan itu sahaja, mengamalkannya juga menandakan yang kita cintakan Rasullallah saw. Dan perbanyakkanlah berselawat pada hari ini, kerana kita digalakkan memperbanyakkan selawat pada hari Jumaat. Selamat beramal...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...